Parkeringspolicy
I Hässleholms kommun ska det vara enkelt och smidigt att parkera för både cyklister och bilister. För att detta ska vara möjligt är det viktigt att ha en helhetssyn och en parkeringspolicy som gäller för både cykel och bil.
Bakgrund
Idag finns ingen parkeringspolicy i Hässleholms kommun och i arbetet med strategiska dokument och vid handläggning av bygglov finns ett behov av tydliga riktlinjer och mål kopplat till parkeringsfrågor. En parkeringspolicy är ett viktigt styrdokument med riktlinjer och ska vara vägledande för kommunen i arbetet med bilparkering och cykelparkering. Parkeringspolicyn ska tydliggöra mål och visioner som finns i Trafikstrategier 2030 samt Översiktsplan för Hässleholms kommun, men också ge vägledning och ange ramar för handläggningen av parkeringsfrågor.
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden beslutade den 11 december 2018 (§198) att ge Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att ta fram en parkeringsstrategi för Hässleholms kommun. Under förstudiearbetet beslutades att dokumentet snarare bör vara en policy innehållande riktlinjer än en strategi. Detta är också i enlighet med de riktlinjer kommunen har för styrdokument.
Syfte
Syftet är att parkeringspolicyn ska tydliggöra kommunens arbete med parkeringsfrågor och vara ett vägledande styrdokument som anger riktlinjer och underlättar handläggningen av parkeringsfrågor. Parkeringspolicyn ska bidra till ett effektivt markutnyttjande där marken används för det den är bäst lämpad, mest attraktivt och mest kostnadseffektivt för kommunen. En genomtänkt parkeringsstruktur kan stimulera och skapa förutsättningar för ett mer hållbart resande.
Tidplan
Framtagandet av förslag till parkeringspolicy kommer ske under kvartal 2, 3 och 4 år 2024 och beräknas vara klar för samråd i början av kvartal 1 år 2025. Förslag till parkeringspolicy beräknas gå in i politisk beredning i början på kvartal 2 år 2025 och kunna antas i kommunfullmäktige i september år 2025.
Hjälpte informationen på denna sidan dig?